måndag, mars 31, 2014

Gå utanför din komfortzon

De två senaste veckorna har jag gått ganska långt utanför min komfortzon.
Jag gör nog det ganska ofta.
Det är det enda sättet att utvecklas.
Åtminstone för mig.

Men det är inte alltid lätt att göra det.
Eller självklart.
Oftast är det förknippat med en del vånda och nervositet.
Jag blir gärna lite stissig när jag ska göra nya saker eller bege mig till nya ställen.
Jag gillar tryggheten så mycket att det ibland är lite underligt att jag ändå har en sådan förkärlek för att kasta mig ut i det okända.
Men det är något som drar med det.
En känsla av att bevisa något för mig själv kanske, eller bara en längtan efter den där sköna känslan som innfinner sig när jag klarat av det där pirriga, en förnöjsamhet.

Så från och med nu kallar jag mig inte bara för yogamamman utan även för crossfit-mamman.
För varje fredag, på lunchen, kör jag galna crossfit-pass. Så galna att jag första gången fick sådan fruktansvärd träningsvärk att jag hade svårt att röra mig dagen efter.
Varje pass innehåller blodsmak i munnen, hög puls, en massa svett och jävlar anamma.
Och fy sjutton vad kul det är.
Jag är inte van vid träning i grupp (yoga är ju individuell även om man gör det tillsammans, ja ni som yogar vet vad jag menar) och har väl alltid dragit mig lite för det. Men jag är ju en grym tävlingsmänniska, det ska jag inte sticka under stol med, så jag hetsar på mig själv rätt så bra.
Så - gå utanför komfortzonen - check

Och i fredags tog jag på mig ansvaret att hoppa in som vikarie på en av de yogastudios där jag jobbar.
Det gör jag ofta, så egentligen är det inget konstigt med det. Men det var första gången som jag vickade på en yinyogaklass där. Och det var första gången jag gjorde det för den yinyogaläraren. Hon håller väldigt uppskattade klasser. V ä l d i g t uppskattade klasser. Många, många bokar in sig på just den fredagsklassen för att få en skön start på helgen.
Den läraren pratar amerikanska, väver in vackra texter i sin undervisning och är överhuvudtaget väldigt populär.
Och så kom jag där.
Och gjorde allting helt annorlunda.
Så klart.
För hon är hon. Och jag är jag. Och det vet jag. Men jag var ändå så galet nervös innan.
Men så tänkte jag - äh, jag har ju till och med hoppat in istället för Malin Berghagen, så det här borde jag fixa.
Och det gjorde jag.
Såklart.
På mitt sätt.
Och efteråt fick jag så härlig respons från många av yogisarna. Att det var just annorlunda, men "så bra!"
Så - gå utanför komfortzonen - check

1 kommentar:

Tack för just din tanke, den är viktig!